W okresie pandemii liczba obywateli Indii sprzedających produkty z metali żółtych gwałtownie wzrosła. Tendencja ta jest związana z pogorszeniem się dobrobytu gospodarczego rodzin indyjskich z powodu bezrobocia lub obniżenia płac. Wpływy ze sprzedaży służą do opłacania opłat szpitalnych i szkolnych, wynajmu mieszkań lub powierzchni detalicznej. Rezerwa złota jest wydawana zgodnie z przeznaczeniem w warunkach niestabilności.
Fatehchand Ranka, prezes Rajya Saraf Suvarnakar Federacji Jubilerów, powiedział, że liczba osób sprzedających złotą biżuterię wzrosła prawie 2 razy w porównaniu z okresem przed pandemią. Ponadto środki te są wykorzystywane nie tylko przez ludzi z ubogich, ale także przez przedstawicieli klas wyższych i średnich.
Kumar Jain, prezes Indie Bullion and Jewelers Association Limited, zauważył, że jeśli w zeszłym roku 10 gramów 24-karatowego złota można kupić za 30 tysięcy rupii, to w tym roku produkt o podobnej wadze kosztuje około 49 tysięcy rupii. Właściciele biżuterii sprzedają biżuterię ślubną, aby zapłacić za wynajem powierzchni detalicznej, spłacić dług na rachunkach za energię elektryczną i wynagrodzenia. Tendencja ta nasiliła się w ciągu ostatnich 3-4 miesięcy, ponieważ rozpoczęła się druga fala pandemii i nałożono surowsze ograniczenia kwarantanny w porównaniu z pierwszą falą.
Shailesh Ranka, właściciel firmy jubilerskiej Ranka Jewelers Private Limited, powiedział, że liczba osób sprzedających złotą biżuterię rośnie każdego dnia. Podczas drugiej fali koronawirusa kryzys gospodarczy pogorszył się dla wielu grup ludności w wyniku utraty miejsc pracy, zawieszenia działalności gospodarczej lub bankructwa przedsiębiorstw. Po utracie źródeł dochodów ludzie nie mogą pokryć bieżących kosztów utrzymania i szkolenia, spłaty kredytów bankowych. Przed pandemią większość ludności miała oszczędności pieniężne, co pozwoliło im pożyczyć na pokrycie kosztów. Teraz rezerwy są wyczerpane, a wielu nie chce gromadzić długów w niestabilnym okresie.
Jednak jubilerzy z Bombaju donoszą, że nie widzą dużego wzrostu klientów, którzy chcą zaciągać kredyty hipoteczne lub sprzedawać produkty ze złota. Liczba rodzin, które sprzedają biżuterię ślubną do zapłaty za usługi medyczne jest mała. Większość klientów sprzedaje złoto w celu zakupu nieruchomości.
Ketan Parekh, przedstawiciel jednej z wiodących firm biżuterii złota Chokshi Arvind Jewelers, uważa, że portret społeczny sprzedawców złota nie może zostać zniszczony. Ludzie o niskich dochodach sprzedają metale szlachetne najbardziej. W czasie pandemii i ograniczeń kwarantanny wielu obywateli straciło pracę, a przedsiębiorstwa straciły 20-50% swoich dochodów lub zbankrutowały. Należy jednak pamiętać, że Indianie również zmniejszyli część kosztów ze względu na zakaz odwiedzin teatrów i restauracji, a praca domowa obniżyła koszty transportu.